web analytics

La zona taronja a Montcada

Aquest matí l’Ajuntament de Montcada ha fet entrar en vigor la nova zona taronja del carrer Guadiana, entre el carrer Bogatell i Rocamora, a instàncies de l’associació Montcada Centre Comerç (MCC). La mesura, quelcom que l’associació comercial venia ambicionant des de feia més d’un lustre, ha estat imposada sense una consulta efectiva entre els veïns i només amb la convocatòria d’una reunió a l’Abi fa un parell de setmanes.

Segons La Veu, la regidora de Comerç, Montse Ribera, ha afirmat que “aquesta mesura és una prova pilot que només afectarà a 52 places, un 14% del total de les 375 que hi ha al carrer Guadiana, i que s’aplica, de forma consensuada amb l’MCC i l’Associació de Veïns, com a solució provisional per millorar els problemes de mobilitat que pateix una zona amb dos col·legis, gran quantitat de comerços i equipaments municipals als que acudeixen ciutadans de diferents barris”. A més, va anunciar un procés participatiu quan a finals de 2017 finalitzi l’actual contracte de concessió de zona blava.

La zona taronja serà aplicable els dies entre setmana entre 8:30 i 13 hores i entre les 16 i les 20 hores. Es podrà tenir el cotxe aparcat una hora i s’haurà d’indicar amb un rellotge que ha editat i (suposadament) pagat l’ajuntament i que es podrà recollir gratuïtament a l’ajuntament i a les associacions de comerciants que han ideat aquesta zona. La Policia Local vetllarà per a que ningú depassi de l’horari establert i, segons la Veu, s’aplicaran multes de fins a 80 euros pels infractors.

Cal recordar que aquesta zona d’aparcament ha estat força cobejada des del seu arranjament: l’any 2002 l’equip municipal d’aleshores, governat pel PSC d’Arrizabalaga en complicitat amb CiU, va imposar la zona blava en tot el carrer i adjudicà a l’empresa «amiga» Opciones Viales S.L. la gestió de l’àrea pública. Si no recordo malament -que algú em corregeixi si no és així-, una part d’aquestes (les que tocaven a la via) van haver de ser eliminades perquè l’ajuntament va envair competències al gestor de les infraestructures ferroviàries. El 2011 es va eliminar del tot la zona blava del carrer Guadiana i de l’avinguda de la Ribera després de la pressió del col·lectiu “No a la zona blava”.

Personalment estic força d’acord amb l’objectiu de la mesura de fer que l’aparcament sigui més fluid i que la rotació de vehicles sigui efectiva: efectivament hi havia vehicles que passaven setmanes aparcats sense que ningú els mogués o, com es podia veure habitualment, l’abús que en feien certs comerciants de les places d’aparcament; d’alguna manera calia donar resposta i resoldre els abusos que alguns fan de la via pública.

El que no estic d’acord i em semblen molt discutibles les formes, la consecució i la final posada en marxa d’aquesta zona taronja. Jo, que actualment resideixo a Montcada, no me’n vaig assabentar fins pocs dies abans, després de que senyalitzessin la zona en qüestió; quelcom que diu molt poc del diàleg amb els veïns que l’ajuntament es vanta tant.

Em sembla que, a més, el fet que sigui quelcom que hagi estat fet sota pressió del lobby dels comerciants diu molt poc de la consideració pels veïns en una zona que no només té una mancança històrica de llocs d’aparcament, sinó que molts de nosaltres patim cada setmana de l’any els inconvenients del mercat setmanal dels dimecres, també perquè els senyors de MCC (que fan negoci, no ho oblidem), s’entesten en que hi sigui aquí sense cap tipus de compensació (si et deixes el cotxe un dimarts a la nit has de pagar multa i la retirada del vehicle -prepara 150 euros mínim) i malgrat els evidents perills de seguretat a les persones que això comporta. Però això ho deixarem per un altre dia.

Però no és només això, que ja de per sí em sembla criticable des d’un punt de vista de ciutadà, sinó també perquè les coses, quan no es fan bé, es fan evidents. Tot i que el nom del color de la zona podria ser (molt) discutible, no ens posarem a fer escarafalls per quin color m’agrada més o menys per una zona d’estacionament… Faltaria més! El que no trobo bé és que no es doni cap tipus discriminació positiva als veïns que patim el mercat dels dimecres setmana sí i setmana també; em sembla força inadmissible, i més per les ambicions dels comerciants de fer més calaix. A més, tampoc trobo just que es destinin diners públics en, primer, adequar la zona convenientment i, després, editant discos d’estacionament que només serveixen per estacionar en un sol lloc a tota Europa.

Si els responsables d’aquesta iniciativa haguessin tingut la prudència i l’astúcia de fer les coses correctament, haurien vist que des de l’any 1979 (concretament des de la conferència europea de ministres de Transports del 30 i 31 de maig de 1979), els països europeus van adoptar un model de discos d’estacionament de color blau, amb el símbol «P» i que menciona l’hora d’arribada dels vehicles en els diferents idiomes europeus. L’adopció d’aquest model estandaritzat europeu permet que les col·lectivitats, els ajuntaments i les regions puguin adaptar la durada de l’estacionament a les necessitats locals. És per això que el disc té una graduació en hores i mitges hores per tal de que cada institució ho reguli al lliure albir.

El meu el vaig comprar a Bèlgica quan vaig arribar el 2005 i és estadaritzat per tota Europa. Hi apunta l’hora d’arribada en neerlandès, francès i alemany ( UUR VAN AANKOMST / HEURE D’ARRIVÉE / ANKUNFTSZEIT) i les graduacions horàries en hores i mitges hores adients. Aquest disc horari m’ha fet servei per tots els països on he anat (des de França a Polònia i des d’Itàlia a Dinamarca) perquè té una característica que els diferencia dels de Montcada: que es poden emprar a tot arreu.

No hagués estat més pràctic adoptar un estàndard europeu que crear-ne un de local? Què farà la gent de fora de Montcada (o del mateix Montcada)que vulgui aparcar i no disposi de l’exclusiu disc d’aparcament local? De debò hi haurà la Policia Local patrullant tot el dia per veure si els conductors deixen el disc i si abandonen la plaça d’aparcament a l’hora? Si l’objectiu o és recaptar diners sinó fomentar la mobilitat, cal que les multes arribin a ser de 80 euros (més d’una vuitena part del salari mínim interprofessional)? Hem de ser els ciutadans de Montcada els qui paguem aquests discos d’estacionament mitjançant els pressupostos públics?

Només se m’acuden ara aquestes preguntes però segurament se’n poden fer moltes més. I que no se’m malinterpreti: no estic pas en contra de l’objectiu però sí de les formes com s’han fet les coses. Em sembla francament molt millorable. Crec que hauríem d’esperar més d’uns responsables polítics que han de gestionar els espais i recursos públics de manera diferent com varen prometre.